Să moară scenariştii/ Ce ne sabotează mintea

Îmi recunosc spăşită greşala, nu m-am documentat niciodată pe subiectul armurilor antice. Însă am absorbit involuntar imaginile din filmele americane despre Roma, Grecia antică, Egiptul antic fără să le trec prin filtrul gândirii.

Conform acelor scenarişti nemernici, armurile cel puţin conţineau dacă nu erau din bronz masiv. Şi prin masiv, înţeleg bucăţi continue, turnate sau bătute în formă adecvată. Recunosc, eu aş fi înclinat spre varianta armurilor de piele dacă m-ar fi întrebat cineva răpide răpijor.

Din nefericire nu m-am gândit nicio secundă coerent la acest subiect fiindcă:

– la rezistenţa materialelor am învăţat cât de slabă e o foaie de bronz de 2-7 mm

– dacă s-ar fi purtat platoşe de peste 7 mm grosime, greutatea ar fi fost cocoşătoare, la propriu

– sub soarele mediteranean, orice soldat suficient de prost încât să se bage într-o astfel de conservă, în câteva ore ar fi ajuns friptură în sos propriu.

Deci, dragii mei cititori, dacă vă întrebaţi vreodată ce fel de armură a purtat Alexandru cel mare (şi mai toate armatele din epocă), aflaţi, aşa cum am aflat şi eu azi, că armurile din epoca bronzului erau făcute din straturi de pânză de in/ cânepă lipite între ele cu clei de iepure sau de seminţe de in, până ajungeau la o grosime de estimez eu cam 2 cm.

Cu toate că pare bizar, testul săgeţii făcute pe o astfel de armură (săgeata şi arcul fiind copii fidele ale armelor din epoca alexandrină) a demonstrat că vârful săgeţii pătrundea într-un astfel de material compozit nu mai mult de 1 cm. Într-o foaie de bronz de vreo 5 cm însă aceeaşi săgeată a intrat cam 15 cm, adică mai mult decât suficient ca să-l omoare pe purtător sau să-l schilodească.

RUŞINE HOLLYWOOD!

Lasă un răspuns

